Spanje heeft profijt van marktdiversificatie
De continue groei van de Spaanse export van varkensvlees vergt wendbaarheid van de vleesverwerkende sector. Dat betekent aanpassen aan de verschillende afzetmarkten en consumenten. Ondanks de huidige instabiliteit en grotere onzekerheden blijkt marktdiversificatie de sleutel tot succes te zijn.
De uitspraken van deze exportstrategie zijn afkomstig van internationaal directeur Daniel de Miguel van Interporc, de Spaanse overkoepelende organisatie voor de gangbare varkensvleessector. 'Er zijn verschillende strategieën ontwikkeld om Spaans varkensvlees op nationaal en internationaal niveau te promoten. Het is een succesvol model dat Spanje in een paar jaar naar de tweede plek op lijst van wereldexporteurs heeft gebracht. Met een buitenlandse afzet van 3,1 miljoen ton varkensvlees zit Spanje de Verenigde Staten dicht op de huid.'
De Spaanse varkensvleesexporteurs hebben markttoegang tot meer dan 130 landen. Het gaat volgens De Miguel niet alleen om goede producten en voedselveiligheid, maar ook om vertrouwen. 'Voor elke markt is het nodig om passende campagnes te ontwikkelen. Present zijn op beurzen, presentaties maken, trainingen organiseren en dichter bij de consumenten en de distributie van een land komen.'
Alle acties van Interporc hebben tot doel Spaanse bedrijven te helpen nieuwe markten te openen of hun aandeel in de bestaande markten te vergroten. Volgens Miguel hebben Spaanse bedrijven in veel landen solide zakelijke relaties opgebouwd, waardoor ze mogelijke afzetdalingen op korte termijn in sommige markten kunnen compenseren met stijgingen in andere. 'Zelfs in moeilijke, onzekere internationale situaties zoals dit jaar blijven we groeien in de meest competitieve markten ter wereld zoals Japan, de Filipijnen of China-Taiwan', zegt Miguel.