Denise Dijkhof (Plus Retail) ziet samenwerking in ketens als de basis
Goed eten is voor supermarktketen Plus het uitgangspunt. Het moet volgens teammanager vers Denise Dijkhof van Plus dan ook op alle punten gelden. Goed eten voor de consument en weten waar het vandaan komt. Dat kan alleen door echt transparant te zijn. Alle achttien varkenshouders waar Plus mee samenwerkt zijn dan ook op de website van de supermarkt te vinden.
Varkensvlees vraaggestuurd produceren met aandacht voor het klimaat en de kansen voor de varkenshouderij is iets waar Plus Retail al jarenlang ervaring mee heeft. Hoe dat vraaggestuurd produceren er in de filosofie van Plus uitziet, maakt deel uit van Denise Dijkhofs werkzaamheden. Ze is verantwoordelijk voor vlees, vleeswaren, vis, wild en vleesvervangers bij de supermarktketen. Ze deelt haar ervaring en visie.
Plus hanteert goed eten als pay-off, wat houdt dit in?
‘Goed eten is al jarenlang het uitgangspunt van Plus. Dat betekent niet alleen goed eten op alle onderdelen voor de consument, dus gezond en lekker voedsel, maar bijvoorbeeld ook weten waar het vandaan komt. En dan bedoelen we ook echt weten waar het eten vandaan komt. Het moet terug te traceren zijn tot de varkenshouders aan toe.
‘En samen met de achttien varkenshouders zetten we steeds verdere stappen voor mens, dier en milieu. Want goed eten betekent ook verantwoord eten met een zo laag mogelijke milieubelasting en met respect voor onze dieren. Zo werken we samen aan nog lekkerder en verantwoorder vlees van varkens die een beter leven hebben gehad.’
Je moet elkaar echt leren kennen zodat je ook elkaars sterktes en zwaktes kent
Wanneer is de samenwerking met de varkenshouders gestart?
‘In 2019 hebben we afspraken gemaakt met om te beginnen vijftien varkenshouders die het varkensvlees voor ons leveren. De varkenshouders hielden hun varkens allemaal al volgens de voorwaarden van het 1 ster Beter Leven-keurmerk. Het zijn gesloten bedrijven en vleesvarkenshouders.
‘Inmiddels zijn er drie varkensbedrijven bijgekomen die de biggen aan de vleesvarkenshouders leveren, zodat de hele productie in beeld is. De vleesvarkens gaan naar Vion die de varkens uit de Plus-keten kan kanaliseren, zodat we zeker weten waar het varkensvlees en de vleeswaren die in de supermarkten van Plus liggen vandaan komen.
‘Bij de samenwerking vinden we transparantie heel belangrijk. Daarom kunnen onze klanten de varkenshouders met naam en toenaam terugvinden op onze website.’
Waarom is die transparantie zo belangrijk?
‘Er wordt veel gesproken over werken in ketens. Je kunt dan een paar lijntjes leggen naar afnemers en leveranciers en zeggen dat je een keten hebt. Wij vinden dat lang niet genoeg. Je moet elkaar echt leren kennen zodat je ook elkaars sterktes en zwaktes kent.
‘Een retailer heeft geen verstand van varkens, een varkenshouder heeft geen verstand van hoe een supermarkt werkt. Pas als je elkaar goed kent, kun je samen gebruikmaken van elkaars kennis en kunde. Als je elkaar goed kent, kun je samen stappen zetten naar de toekomst die dan ook door iedereen wordt gedragen. We moeten aandacht geven aan elkaar.’
Dat klinkt als een mooi verhaal.
‘Voor ons is het werkelijkheid. We vinden het oprecht van belang om echt samen te werken in de keten en samen met elkaar afspraken te maken. Er is veel discussie rondom de consumptie van vlees. Over hoe het eraan toegaat in de varkenshouderij bestaat nog weleens een verkeerd beeld.
‘Onze varkenshouders vertellen met veel passie het eerlijke verhaal over hun bedrijf. Over de aandacht die ze dagelijks aan hun dieren geven. Hoe ze bezig zijn met meer dierenwelzijn, met de voeding van de dieren met circulaire producten of met hun eigen bedrijf en het milieu. De producten van de varkenshouders waar we mee samenwerken liggen onder de naam ‘Boerentrots van Plus’ in onze winkels.’
Mogen varkenshouders hun voerleverancier kiezen?
‘Zeker. Zoals ik al zei zijn het de varkenshouders die verstand hebben van het houden van varkens en dus ook van de voeding van hun dieren. Voor het verbeteren van de CO2-voetafdruk is het wel nodig om te weten waar het voer vandaan komt. Voer vanuit de eigen regio en het gebruik van circulaire reststromen zijn voor een kleinere CO2-voetafdruk het beste. Het uitgangspunt blijft dat het voer niet alleen goed is voor het milieu, maar ook voor het dier en de boeren.
‘Samen met de varkenshouders is het doel om ook voor eiwit meer grondstoffen van dichtbij te halen en de CO2-voetafdruk te verlagen. Van de voerleveranciers van de varkenshouders hebben we om de CO2-voetafdruk goed in kaart te brengen inzicht nodig in de grondstofstromen. Vion kan dat dan in haar blockchainmodel invoeren. Nu hebben we alleen nog een globale CO2-voetafdruk van het varkensvlees, straks wordt die veel nauwkeuriger.
‘Overigens zijn de varkenshouders in onze keten op bedrijfsniveau helemaal of vrijwel helemaal energieneutraal door onder andere de toepassing van zonnepanelen.’
Betekenen openheid en transparantie ook eerlijke prijzen?
‘We werken met een stabiel prijssysteem voor de varkenshouders. Een externe partij heeft een kostprijscalculatie uitgevoerd waarbij alle kosten voor het houden van de varkens, inclusief arbeid en investeringen, zijn verwerkt. De varkenshouders krijgen een eerlijke prijs, dat hoort bij eerlijk ondernemerschap. Daar hechten we vanuit Plus veel waarde aan.
‘De varkenshouders zijn allemaal ondernemers pur sang, zij kijken altijd waar het beter kan, ook qua kosten. Dat dit nodig is hebben we de afgelopen periode gemerkt met de sterk gestegen prijzen. Consumenten veranderen dan hun aankooppatroon. We overleggen dan ook met onze varkenshouders hoe het efficiënter kan. We willen goed eten wel betaalbaar houden voor onze klanten.’
Wordt er ook gesproken over gezondheid en dierenwelzijn?
‘Zeker. Op alle varkensbedrijven hebben we geïnvesteerd in klimaatsensoren die de luchtkwaliteit meten en terugkoppelen. Daarmee krijgen de varkenshouders een benchmark. Het is de start naar een nog betere diergezondheid. En een betere diergezondheid betekent een beter product.
‘We stellen alle doelen samen met de ondernemers op. Maandelijks spreken we drie vaste varkenshouders en jaarlijks hebben we twee tot drie keer overleg met alle varkenshouders. Een onderwerp als lange staarten komt daar ook ter sprake. Het is belangrijk om daaraan te werken.
‘De varkenshouders moeten de doelen wel kunnen uitvoeren, dus we kijken samen wat er moet gebeuren en welke deskundigen we eventueel moeten inschakelen om stappen te kunnen zetten.’
En hoe kijkt de consument ertegenaan?
‘Positief. Dat blijkt wel uit het onderzoek door onafhankelijk marktonderzoeksbureau GfK. Dit jaar zijn ruim 22.000 consumenten gevraagd naar hun mening over de diverse supermarkten op negen aspecten. Plus is op basis hiervan al voor de achtste keer uitgeroepen tot ‘Meest Verantwoorde Supermarkt’.’