Innoveren voor meer rendement

Nederlandse bedrijven die inzetten op innovatie doen het aanmerkelijk beter dan andere bedrijven. Hun omzet- en winstverwachtingen voor 2014 zijn veel rooskleuriger dan die van de rest. Dit komt met name omdat elke euro die zij in innovatie investeren dankzij het op de markt brengen van nieuwe producten ruimschoots wordt terugverdiend. Uit onderzoek van organisatieadviesbureau Berenschot naar trends in 2014 onder 341 ondernemers, bestuurders en topmanagers blijkt dat innovatie loont.
Investeren in vernieuwing levert bijna altijd rendement op. Ongeveer 40% van de Nederlandse bedrijven wil zich in 2014 onderscheiden van de concurrentie door innovatie. Roel van Lanen, senior managementconsultant bij Berenschot: "Dat is gezien de return on investment op innovatie begrijpelijk. Maar de eerste zijn met het beste product vergt veel van een bedrijf. Het aandurven om veel te experimenteren en een onophoudelijke stroom aan goede ideeën is nodig."
Door teruglopende marges is steeds minder geld beschikbaar voor innovatie. Samenwerking kan daar een oplossing voor zijn. Van de ondervraagden zegt 88% in 2014 samen te werken in wat meer vrijblijvende vormen van samenwerking, zoals netwerken of allianties. Ook zoekt iets meer dan de helft van de bedrijven naar nieuwe vormen van financiering. Twee derde geeft aan dit niet via de bank te doen.
Kostenreductie staat onverminderd hoog op de agenda van menig bestuurder of ondernemer. Maar in sommige sectoren ligt de focus meer op het verhogen van het rendement. Innoveren kan daaraan bijdragen.

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Dinsdag
    21° / 10°
    45 %
  • Woensdag
    23° / 11°
    60 %
  • Donderdag
    20° / 12°
    60 %
Meer weer