Tot voor kort steeg de omzet van vleesvervangers in Duitsland nog met dubbele cijfers. Sinds de zomer is er echter sprake van een duidelijke afname. De tijd van proberen lijkt voorbij concludeert Helmut Hübsch, directeur van Gfk Panel Services Deutschland.
De kentering in de omzet van vleesvervangers werd door Hübsch gemeld op een levensmiddelencongres, aldus schweine.net, de website van de ISN, de Duitse vereniging van varkenshouders. De eerste tekenen van een daling waren er al voor de zomer. De omzetcijfers van de vleesvervangers stegen toen al duidelijk minder hard. Vanaf augustus zette de daling in. In december 2015 was de omzetgroei van de vleesvervangers nog 56 procent, in september 2016 was er voor het eerst een omzetdaling van 2 procent.
De verklaring voor de daling is volgens Hübsch vooral omdat de tijd van proberen voorbij is. Daarnaast zijn er de afgelopen tijd ook negatieve berichten geweest over de vleesvervangers. Ze zijn bijvoorbeeld te zout en er zitten soms ongewenste stoffen in. Terwijl de consumenten hier juist steeds kritischer naar kijken.
In Nederland werd vorig jaar al melding gemaakt van een daling van de omzet van vleesvervangers. De omzet was in 2012 op zijn hoogtepunt en is sindsdien gedaald.