Een jaar geleden ging het verzamelen, opslaan en aanbieden van destructiemateriaal bij Welvaarts Boxtel compleet op de schop. “Hoe je verantwoord moet omgaan met destructiemateriaal was daarvoor ook voor mij een onderbelicht item”, zegt Martien Welvaarts. “Mijn business is het zeugenbedrijf ontwikkelen en zo veel mogelijk biggen van goede kwaliteit verkopen. Afvoeren van dode dieren en destructiemateriaal is een noodzakelijk kwaad. Maar ook dit mindere aspect van ons vak verdient aandacht.”
De eerste zichtbare verandering was de aanleg van een nieuwe stopplaats van de destructiewagen. In overleg met Rendac verhuisde die plek aan de achterkant van het bedrijf naar een laadplaats binnen de bedrijfspoort. De chauffeurs van de kadaverwagen rijden achterruit de ‘vuile weg inrit’ naar het erf op. Ze toetsen een toegangscode in waarna de poort automatisch opent en sluit. “Het legen van de bak met 950 liter destructiemateriaal gebeurt op voldoende afstand van de zeugenstallen én netjes buiten het zicht van voorbijgangers,” zegt Martien Welvaarts. “Deze laadplaats is makkelijk te reinigen en ontsmetten, dus gebeurt dat ook elke keer.”
Een tweede verandering was de opslagmethode en koeling. Voorheen werkte Welvaarts met vaten van 200 liter en kadaverkappen. Medio 2016 heeft hij twee kadaverbakken van elk 950 liter aangeschaft. “Onder normale omstandigheden volstaan die om gekoeld destructiemateriaal één keer in de twee weken aan te hoeven bieden.” Ook koos hij bewust voor de Euratainer; een bovengrondse koeling. “Koelkelders zijn lastig schoon te maken en aanzienlijk duurder in aanschaf en exploitatiekosten. De Euratainer scoort op al die punten stukken beter én het systeem is heel flexibel: het verplaatsen van de unit is in een handomdraai gebeurd.”
De werkwijze van kadavers en destructiemateriaal verzamelen en in de bakken doen, is ook veranderd. “Vroeger liepen we de hele dag met emmers op en neer naar de kadaverplaats buiten de stallen. De looplijn en hygiëne waren niet optimaal”, erkent Welvaarts. “Nu wordt per dag alles binnen de stalmuren verzameld in tonnetjes. Deze worden aan het eind van de dag met een eigen gemaakt wagentje naar de kadaverkoeling gereden. Na het legen worden de tonnen en het karretje op de spoelplaats gereinigd en ontsmet. Het gaat altijd schoon de stal in.”
De afvoer van dode zeugen gaat ook anders. Met een palletwagen wordt een kadaverbak in de verlaagde laadplaats van biggen geduwd. Het kadaver wordt vanaf het laadplateau in de bak gekieperd. “Het kost wat mankracht om de bak weer terug te plaatsen in de koelunit”, bekent Welvaarts. “Zo weet ik het aantal contacten met de destructor te halveren. Dat is beter voor de bedrijfshygiëne, de omgeving én ik bespaar honderden euro’s op de afvoerkosten.”
Bekijk ook de beelden bij Welvaarts Boxtel.