Een nieuw plan van aanpak voor de sector-PR Varkenshouderij ligt bij de POV. DE Producentenorganisatie wil een zo effectief mogelijke besteding van de PR-gelden. Voor dit jaar is een bedrag gereserveerd van 192.500 euro.
Dit jaar haalt de POV het budget voor de sector-PR voor het eerst op via de contributienota’s voor de leden. Met de bijna twee ton bedrag kunnen volgens de POV goede dingen worden gerealiseerd voor de varkenshouderij. Maar het is onmogelijk grote publiekscampagnes te organiseren omdat daarvoor enkele miljoenen euro’s nodig zijn.
Een deel van de beschikbare middelen is al besteed aan aanloopkosten om de communicatie binnen de POV op een adequate manier in te richten. Ook het opleveren van een nieuw plan van aanpak voor de sector-PR is uit die pot gefinancierd.
Het PR-plan beoogt een goede samenwerking met alle initiatieven die plaatsvinden binnen de sector. Partijen moeten elkaar optimaal kunnen versterken om de schaarse middelen optimaal tot nut te laten komen. Het plan voorziet in een gezamenlijke PR-agenda voor de varkenshouderij. Het benutten van de pool van ambassadeurs (ondernemers) die het verhaal van de varkenshouderij goed voor het voetlicht brengen bij het grote publiek en in de media. Ook zal samen met die partijen PR-materialen worden ontwikkeld, zoals informatiebrochures, uithangborden en vlaggen en weggevertjes.
Een opstartoverleg met een aantal initiatieven heeft de POV als positief ervaren.