Less+is+more%C2%A0
Blog
©

Less is more 

Ik hoor vaak dat mijn enthousiasme en gedrevenheid positieve eigenschappen zijn. Ik kan mensen mee krijgen in een verhaal, als ondernemer heb ik daar vaak profijt van. Maar het is ook een valkuil: als ik mijn verhaal niet goed afstem op de ontvanger, kan het als ‘overload’ worden ervaren. Overtuiging, overreding, overdondering wellicht zelfs. En dan werkt het averechts.
Voor mij is beperken heel tegennatuurlijk, maar als je een doel wilt bereiken, is het wel essentieel om bij stil te staan. Wie zit er tegenover mij en vooral: wat is zíjn doel van het gesprek? Wil die persoon wel een heel verhaal horen, of vooral datgene wat voor hem belangrijk is? Less kan absoluut more zijn. Ik heb trainingen gevolgd om te leren afstemmen op de ontvanger. Maar als je enthousiast en bevlogen van aard bent, kan ‘less is more’ nog een hele uitdaging zijn. 

In de varkenshouderij zijn we daar ook niet zo goed in. Of positief gezegd: we zijn meestal nogal enthousiast om ons hele verhaal te doen. Het maakt niet uit wie de ontvanger is, áls we de kans krijgen dan gooien we ons hele verhaal er uit. De kans is groot dat de ontvanger al is afgehaakt voordat we bij de kern komen. Of wordt afgeleid door zaken die voor ons heel vanzelfsprekend zijn, maar voor de ontvanger absoluut niet relevant.
Zo zat ik onlangs bij een ondernemer van buiten de varkenshouderij, die me wees op een verhaal van een zeugenhouder in de media. Vol trots vertelde deze varkenshouder over zijn nieuwe stal, over zijn passie, over grote thema’s als dierwelzijn, de consument en duurzaamheid. Maar wat de ontvanger zag, was een foto van deze varkenshouder bij een zeug in een kraamhok, met (in zijn beleving) weinig bewegingsruimte.  

Pas toen hij bij navraag begreep dat de zeug hier slechts vier weken ligt ter bescherming van de biggen en niet haar hele leven, kreeg hij sympathie. Maar juist dat kleine beetje informatie had de varkenshouder niet gegeven. Integendeel: hij had de ontvanger overladen met voor hem ‘overbodige’ informatie. En deze was eigenlijk al afgehaakt.
Varkens houden is een vak. Communiceren is dat ook. Je geeft niet alle varkens hetzelfde voer, zoals je niet alle ontvangers dezelfde boodschap geeft. Reputatievet kun je opbouwen, vertelt reputatiedeskundige Frank Peters in Varkens.nl. Maar dat vraagt om een strategisch ‘voerschema’. Soms kun je bakken vullen, soms moet je beperken. Voor de varkens wist u dat al lang. Maar wilt u ook leren hoe ‘less’ kan leiden tot ‘more’ in uw communicatie? Dan zie ik u hopelijk binnenkort bij de masterclass die Frank geeft voor onze lezers. 

Janneke Janssens
Eigenaar Varkens.nl

Stelling

Loading

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer