Hitteprotocol transport verder aangescherpt
Het al bestaande hitteprotocol voor het transport en aanvoer van dieren op de slachterij is verder aangescherpt. Het is op 17 juni gepubliceerd op de NVWA-site. Een verandering is dat het protocol voor vervoer al direct bij de eerste dag met 27 graden in werking gaat en niet pas bij vier aaneengesloten hete dagen.
Het Nationaal plan voor veetransport bij extreme temperaturen is opgesteld na de zomer van 2015 en trad per 1 juli 2016 in werking. Het nieuwe plan is op een aantal onderdelen verder verscherpt.
Hitteprotocol sneller in werking
Voorheen trad het hitteprotocol voor transport in werking zodra er vier aaneengesloten dagen met temperaturen van 27 graden of hoger werden voorspeld of bij een dag met 30 graden of meer. Nu treedt het protocol voor transport al direct in werking bij de eerste dag waarbij 27 graden is voorspeld.
Is dit het geval dan vindt in overleg met de slachterijen de aanvoer zo vroeg mogelijk plaats. Zitten de dieren tussen 12 en 19 uur nog op transport dan wordt de beladingsgraad van de vrachtwagens verlaagd met 10 tot 20 procent. Waarbij de dieren evenredig worden verdeeld over alle vakken. Verder is de afspraak om helemaal geen transport te laten plaatsvinden als de temperatuur boven de 35 graden uitkomt.
Verkoeling op slachterij
De slachterijen passen hun hitteprotocol zoveel mogelijk ook toe als de temperatuur 27 graden of hoger is. Vanaf dat moment gaan ze zoveel als mogelijk vroeg aanvoeren en vroeg slachten.
Het transport wordt zo geregeld dat de veewagens zoveel als mogelijk na elkaar aankomen. Op het terrein van de slachterij wordt voor verkoeling gezorgd met ventilatoren, het nat maken van het asfalt, zorgen dat vrachtwagens met varkens zo min mogelijk stilstaan enzovoort.
Tropenrooster export
Voor exportcertificering geldt het tropenrooster van 4 tot 22 uur. Dat geldt daarbij nog niet voor export naar Duitsland, tot het moment dat de slachterijen aangeven dat ze vroeg aangevoerde dieren ook vroeg slachten. Dat gebeurt inmiddels wel op één slachterij in Duitsland. Exportcertificering vindt verder niet plaats in gebieden waarvoor de KNMI code rood heeft afgegeven.
Extra controles
De NVWA zal bij hitte extra controles uitvoeren. De autoriteit maakt daarbij gebruik van de werkelijke temperatuur ter plaatse. Afgesproken is dat transport niet onderweg wordt aangehouden, maar zoveel als mogelijk vlakbij of op de plaats van bestemming.