Oplossing voor transport varkens met afwijkingen dichterbij
Bij de veetransport voor export worden sinds 1 augustus alleen nog maar dieren geaccepteerd zonder zichtbare afwijkingen. Een oplossing lijkt nu in zicht. De NVWA en de sector discussiëren over de op te stellen protocollen. Demissionair minister Carola Schouten van LNV zegt goede hoop te hebben dat de partijen er samen uitkomen.
Dat liet de landbouwminister woensdag weten in een kort debat in de Tweede Kamer.
Volgens onder meer LTO Nederland, POV en Vee & Logistiek Nederland zijn de Europese richtsnoeren voor diertransport al gedetailleerd genoeg en zorgen extra protocollen alleen maar voor meer bureaucratie. In de Europese richtsnoeren, waar de sector zelf aan heeft meegewerkt, staat tot in detail beschreven welke dieren wel en niet transportwaardig zijn.
Protocollen vanuit sector
Maar de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) wil dat dit ook nog wordt vertaald naar protocollen vanuit de sector. Er vond op 10 september een gesprek plaats tussen de NVWA en de sector. Schouten: 'De uitkomst daarvan was dat de sector een protocol zou uitwerken op basis waarvan dieren die lichtgewond of ziek zijn, maar waarvoor het vervoer geen extra lijden veroorzaakt, in de nabije toekomst weer door de NVWA zouden kunnen worden gecertificeerd.'
Van de inspecteur-generaal en de directeur Keuren van de NVWA heeft Schouten begrepen dat zij dinsdag een goed gesprek hebben gehad met de voorzitter en de directie van Vee & Logistiek Nederland.
De minister heeft er vertrouwen in dat de NVWA en de betrokken partijen hier verder uit zullen komen. Op het moment dat de NVWA en de sector overeenstemming hebben en de protocollen er liggen, kunnen er wat Schouten betreft ook dieren worden vervoerd die lichtgewond of ziek zijn, maar waarvoor het transport geen extra lijden veroorzaakt.
Ook mobiele slacht in varkenshouderij
Tweede Kamerlid Caroline van der Plas van BoerBurgerBeweging (BBB) ziet dat er in de varkenshouderij veel dieren achterblijven op bedrijven die vanwege de Europese richtsnoeren niet mogen worden vervoerd. Ze heeft daarom een motie aangekondigd die het kabinet oproept om de mobiele dodingsunits, waarmee dieren op het boerenbedrijf kunnen worden geslacht, ook in de varkenshouderij mogelijk te maken.
Op dit moment komen deze units alleen voor in de rundveehouderij. Daar wordt ook toezicht voor geregeld via de NVWA om de slachtprocessen op boerenerven te controleren.
Volgens Schouten is het regelen van mobiele dodingsunits in de varkenshouderij niet iets wat vanuit de overheid moet komen, maar vanuit het bedrijfsleven. 'Op het moment dat zo'n aanvraag komt, kijkt de NVWA of ze daar toezicht op kan organiseren. Het is ook een capaciteitsvraagstuk. Dat is echt iets wat vanuit de private partijen komt en waarbij de NVWA dan kijkt hoe ze daar de dierenartsen voor beschikbaar kan stellen. Dat is de volgorde.'
Voedselverspilling tegengaan
Van der Plas is het hier niet mee eens. Ze zou in verband met voedselverspilling graag zien dat de minister zich hier hard voor maakt. 'Het gaat om een oplossing. Varkens of biggetjes worden nu namelijk geëuthanaseerd op het bedrijf als wordt geconstateerd dat er ook maar iets mee aan de hand is.'
Een deel van die dieren heeft misschien een abces of iets anders, niets waardoor ze niet zouden kunnen worden getransporteerd, vervolgt Van der Plas. 'Maar die worden nu wel afgekeurd op het bedrijf. Vervolgens mag dat vlees of dat varken niet worden verwerkt voor consumptie. Dat is toch een ultieme vorm van voedselverspilling?'