Goed moment voor depop-repop zeugenbedrijf
Zeugenbedrijven lijden in 2021 een dramatisch verlies van minus 136.000 euro per onbetaalde arbeidsjaareenheid (aje). Dat blijkt uit de ramingen opgesteld door Wageningen Economic Research voor het Centraal Bureau voor de Statistiek. Als zeugenhouders depop-repop overwegen, is dit het beste moment, stelt Robert Hoste, econoom varkensproductie bij Wageningen Economic Research, in een toelichting.
Ten opzichte van 2020 heeft een zeugenbedrijf te maken met een daling van het inkomen met 164.000 euro per onbetaalde aje. Ook gesloten zeugenbedrijven kenden in 2021 een negatief inkomen met minus 78.000 euro per onbetaalde aje een daling van 21.000 euro ten opzichte van 2020. Dat komt op deze bedrijven vooral omdat ze een deel van de biggen moeten verkopen. Vleesvarkensbedrijven kennen dit jaar wel een positief inkomen met 49.000 euro per onbetaalde aje. Overigens is de Tegemoetkoming Vaste Lasten nog meegeteld. Zonder die regeling zouden de inkomens nog lager zijn geweest.
De prijs voor biggen daalde gemiddeld met 20 procent en vleesvarkens brengen 9 procent minder op vanwege de verslechterde varkensmarkt. Vooral in de tweede helft van het jaar zijn de verkoopopbrengsten gedaald door lagere opbrengstprijzen van vleesvarkens en biggen. Redenen hiervoor zijn volgens Hoste het grote overaanbod in Europa door een dalende consumptie en de fors gedaalde afzet naar China. Het land is eerder dan verwacht weer zelfvoorzienend. Onderliggend spelen problemen met corona en Afrikaanse varkenspest mee bij het overaanbod op de varkensmarkt.
Boven op de lagere prijzen komen de gestegen arbeidskosten door een krappe arbeidsmarkt en vooral de fors gestegen voerprijzen. De voerkosten zijn 13 procent duurder geworden. Dat komt neer op 20 cent extra kosten per kilo, waarvan 5 cent op het zeugenbedrijf ligt en 15 cent op het vleesvarkensbedrijf.
Geen lichtpunten
Voor 2022 ziet Hoste geen lichtpunten. 'De situatie zal niet verbeteren. Voer wordt waarschijnlijk nog duurder. Als noodgreep kunnen varkenshouders zoeken naar een samenwerking. Dat zal vooral voor vleesvarkenshouders en gesloten bedrijven kunnen helpen.'
Voor zeugenhouders heeft het werken in concepten minder effect. Om nog een positieve draai te geven aan de negatieve situatie, is het nu een goed moment voor depop-repop. 'Dan kun je straks met een gezonde varkensstapel weer betere resultaten boeken', zegt de econoom varkensproductie.