Agro- en foodsector haalt 1.625.000 euro op voor KWF
Na twee jaren zonder de actie Alpe D'HuZes gaat het dit jaar gelukkig wel door. Van de circa 5.000 deelnemers zijn er 276 BIG Challenge-deelnemers. Fietsend, wandelend of hardlopend de Franse berg brengen zij op 1 en 2 juni een bedrag bijeen van minimaal 1.625.229 euro voor KWF kankeronderzoek.
Op 31 mei kwamen fietsers, lopers, supporters en vrijwilligers van BIG Challenge in Alpe d’Huez samen om hun dierbaren te gedenken. Bas Korsten met zijn 13 jaar de jongste deelnemer van BIG Challenge en Aart van Meerveld met zijn 73 jaar de oudste BIG Challenger onthulden het enorme bedrag. Het is de twaalfde keer dat het agro- en foodcollectief BIG Challenge deelneemt. De actie Alpe d'HuZes vindt voor de 15e keer plaats.
Zorg ingehuurd
Een van de deelnemers die wandelend de Alpe d'Huez bedwingt, is Yvonne van Sleeuwen uit het Brabantse Boekel. Zij laat daarvoor een week de zorg voor haar zeugen, biggen en vleesvarkens aan een ander. 'Samen met collega's uit de veehouderij doe ik mee om zo een einde te maken aan de ellende en onmacht die kanker in onze maatschappij veroorzaakt.'
Het inzamelen van geld was de afgelopen twee jaar vanwege corona extra lastig. Door sponsorgeld te vragen bij toeleveranciers, vrienden en bekenden, is het Van Sleeuwen toch gelukt om 3.000 euro bijeen te brengen. Onder het motto 'Opgeven is geen optie' beklimmen deelnemers op één dag zo vaak mogelijk de legendarische Alpe d'Huez.
100 procent naar kankeronderzoek
Het opgehaalde sponsorgeld komt voor 100 procent ten goede aan kankeronderzoek. BIG Challenge bestaat sinds 2009 en een jaar later werd Stichting BIG Challenge opgericht. De stichting was het initiatief van Herman Houweling, zelf werkzaam in de veehouderij. Hij overleed aan de gevolgen van kanker.