Verkoop vers vlees in supermarkten dalend
Supermarkten verkochten vorig jaar 9 procent minder vers vlees en 4 procent minder vleeswaren dan in 2021. Wakker Dier laat vleesverkopen onderzoeken op basis van kassascangegevens. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel ziet deze dalende afzettrend ook.
Volgens woordvoerder Collin Molenaar van Wakker Dier speelt de prijs voor vlees een belangrijke rol: 'Je ziet dat deze sneller stijgt dan de prijs van plantaardige producten. Daarnaast zie je een maatschappelijke beweging dat er minder vlees wordt gegeten. Dat ondersteunt elkaar. Mensen stappen toch gemakkelijker over bij een gunstigere prijs.'
De dierenrechtenorganisatie benut de cijfers van marktonderzoeksbureau Circanade van de vleesverkoop bij supermarkten sinds 2019. Deze zijn alleen gebaseerd op vers vlees en vleeswaren, dus producten als maaltijdsalades met vlees zijn hierin niet meegenomen.
In 2020 was er sprake van een lichte stijging van de verkoop, mede doordat restaurants dicht waren door de coronapandemie. In 2021 was er, net als in 2022, een gemiddelde daling van de vleesverkoop van krap 7 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
Hogere vleesprijs ook reden
Woordvoerder Marc Wever van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) ziet ook dat de verkoop van vlees in supermarkten is gedaald. Hij denkt dat dit mede komt door bewustwording rond duurzaamheid en klimaat, maar ook door de hogere prijs voor het vlees. 'Door de hoge prijzen voor voer en energie zien we dat de vleesprijzen harder zijn gestegen dan die voor plantaardige producten.'