China stuwt prijzen op
De varkensprijzen zijn het afgelopen jaar van een diep dal naar een bijna kostendekkend niveau gestegen. Met vooral dank aan de vraag uit China.
Half februari was de laagste prijs van een kilo varkensvlees in Nederland nog 1,21 euro per kilo (Vion). Inmiddels is dat gestegen tot 1,62 (eind juni) constateert het kwartaalbericht van de Rabobank. Dat is vooral te danken aan de fors gestegen vraag uit China in combinatie met een grotere afname van de productie dan verwacht. In het kielzog van de gestegen varkensvleesprijzen steeg de biggenprijs tussen week 9 en 25 met 4,50 euro.
De Europese varkenssector profiteert het meeste van de toegenomen vraag vanuit China. Dat komt omdat de wisselkoers van de euro gunstig is ten opzichte van de dollar. “Maar daarnaast vooral ook omdat Europa veilig varkensvlees kan leveren”, aldus sectormanager veehouderij Koen van Bergen. “Ons varkensvlees is bijvoorbeeld gegarandeerd vrij van ractopamine en groeibevorderaars.”
De vraag uit China is toegenomen door de forse krimp van de varkensstapel in dat land. Daarnaast groeit de vraag naar varkensvlees met als gevolg enorm hoge prijzen, van boven de 3,50 euro per kilo. Inmiddels stabiliseert de consumptie in China door deze hoge prijzen. De eigen productie zal ook weer aantrekken, al gaat dat nog wel even duren.
De stijging van de varkensprijzen zal dit najaar dan ook doorzetten. Wel kan de Brexit een negatieve invloed hebben. Het Verenigd Koninkrijk is voor Nederland de tweede belangrijkste afzetmarkt.
Op termijn zullen de Verenigde Staten, Canada en Brazilië proberen marktaandeel in China te veroveren. Ontwikkelingen om te gaan voldoen aan de Chinese eisen zijn bezig. Wel is het dan weer zo dat in Brazilië de varkensstapel krimpt. Van Bergen: “Ze staan voor de keuze om hun grondstoffen zoals soja om te zetten in dierlijk eiwit of die grondstoffen te exporteren. Er wordt gekozen voor export van de grondstoffen”
Voor de Nederlandse varkenssector is de opleving van de prijzen goed nieuws. Het is echter niet de structurele oplossing voor een toekomstbestendige Nederlandse varkenshouderij. Om haar concurrentie kracht te behouden en te versterken, zal de Nederlandse varkenshouderij echt moeten veranderen. Niet langer geld verdienen in de keten maar geld verdienen met de keten. Waarbij het volgens Van Bergen ook nodig is om beter in te spelen op de kwaliteitsvraag van biggen en varkensvlees in binnen en buitenland.