Tegen mensen in mijn omgeving zeg ik vaak dat je jezelf niet moet vergelijken met anderen. Mijn motto is dat je de goede punten in jezelf moet blijven zien. Voor ons bedrijf heb ik echter wel de behoefte om me te kunnen spiegelen. Waar zitten de sterke en zwakke punten en waar liggen de kansen en bedreigingen? Helaas zijn er maar weinig vergelijkingen beschikbaar en dat is best een gemis. Dan kijk je meer naar absolute uitkomsten en kijk je terug naar eerdere perioden. Uiteraard geeft dat ook informatie, maar het is toch altijd nuttig om te zien hoe je collega’s het doen.
Daarom verzamelen we bij DLV Advies gegevens van specifieke markten en maken hier benchmarks van. Uiteraard zijn de Agrovisioncijfers of andere landelijke bronnen ook van grote waarde. Die geven de grote ontwikkelingen weer en het niveau van de groep. Echter, zit je als bedrijf op Beter Leven, of heb je bijvoorbeeld speenbiggen of Piétrains specifiek voor de Duitse markt, dan wil je ook weten hoe jij het binnen dat specifieke concept doet.
Er zijn weinig goede data tot en met het bedrijfsresultaat beschikbaar. Veel gegevens houden al op bij de technische resultaten, sommige gegevens gaan tot aan een goede voerwinst, nog minder tot een goed saldo en tot aan bedrijfsresultaat onder aan de streep is al helemaal weinig data beschikbaar.
Hoogste tijd om hier meer aandacht aan te besteden. Immers, de diversiteit in de houderij en de concepten zal alleen maar groter worden en je wilt als ondernemer toch weten of je de juiste beslissing hebt gemaakt. Ik zie hier voor ons als adviesbedrijf zeker een rol in. Ten eerste om de sterke en zwakke punten binnen je bedrijf goed in beeld te krijgen. Volgens mij is dat meer dan enkel aangeven dat je op het gemiddelde zit. Daar hoort ook bij om te weten hoe hoog de lat kan komen te liggen. Als je enkel weet dat jij 2 cent beter zit dan gemiddeld, dan zegt dat minder dan dat je ook weet dat de top 10% bedrijven op 4 cent zit.
Wij beschikken door onze vele studiegroepen en individuele bedrijven die we begeleiden al over veel data. Daarnaast hebben we veel inzicht in de verschillende concepten. Dit komt doordat we voor meerdere concepten rekenmodellen ontwikkelen die de rendementen of de meerkosten in beeld brengen. Dezelfde modellen kun je vervolgens gebruiken om terug te rekenen wat je vergoeding heeft gebracht ten opzichte van het traditionele bedrijf. Na deelname aan het concept mis je die gegevens, want je hebt dat zicht na je omschakeling immers niet meer.
Wij willen de komende jaren zorgen voor een goed vergelijk binnen de specifieke concepten. Daarnaast blijft de vraag of je voldoende scoort in vergelijking met een traditioneel bedrijf. Behalve dat wij het leuk vinden om daar ons in te verdiepen, is het een thema waarvan wij denken dat we het nog goed kunnen ook. Onze uitdaging is voor 2017 om dit verder uit te werken en op de kaart te zetten, zodat we voor onze klant de sterke en zwakke punten in beeld kunnen brengen tot aan zijn gehele kostprijs aan toe. Dit naast een haalbare streefwaarde, zodat de klant vervolgens gericht kan werken aan zijn kansen en bedreigingen. Uiteraard blijf ik bij mijn motto dat je het goede in jezelf moet blijven zien, maar uiteindelijk willen we ons zakelijk toch altijd blijven verbeteren en daar hoop ik in 2017 weer een bijdrage aan te kunnen leveren.
Paul Bens
Directeur DLV Advies