Ondernemen in de varkenshouderij heeft op bepaalde punten overeenkomsten met het bedrijven van het slagersvak. Zo vergrijst het slagersbestand en willen veel slagers hun zaak verkopen. Maar de animo daarvoor is beperkt. Af en toe waagt een jonge ondernemer nog wel die stap. Een gokje, stelt Marijke Buijs in haar blog op Vlees Magazine. Zo werkte een jonge ondernemend stel een periode samen met een slager die zijn zaak van de hand wilde doen. De nieuwelingen waren vrij in de manier waarop ze de over te nemen slagerij wilden gaan runnen. Dat is volgens Buijs wel een voorwaarde. “Al te vaak gaat een overname niet goed omdat generaties botsen.”
Een andere zorg van de Keurslagers is het gebrek aan goed onderlegd personeel. Jonge parttimers die het verhaal van de ondernemer enthousiast weten over te brengen, zijn dun gezaaid. En dat is jammer, want de kans voor het ambacht zit vooral in storytelling. En daarnaast is het ook heel belangrijk dat de medewerker de klant vriendelijk begroet, op de hoogte is van de hygiëneregels en het liefst ook nog verstand heeft van bijverkoop.
Hoe is dat eigenlijk in uw winkel, vraagt Buijs zich af. Het is volgens de blogster goed af en toe eens een vreemde uw bedrijf te laten beoordelen. Een mystery shopper bijvoorbeeld. Wellicht is dat een goed voornemen voor het nieuwe jaar.
Lees hier haar complete blog.