Iedereen die werkt en onderneemt doet ervaring op en loopt hierdoor ongewild een MindF*ck op. Voor degene die weleens naar het programma van Victor Mids heeft gekeken ziet dingen voor zijn ogen afspelen, die ze niet kunnen verklaren en toch gebeuren.
In de praktijk denkt ons brein iets vast te stellen op basis van een waarneming en een ervaring. Allemaal heel logisch totdat we erachter komen dat de uitkomst niet klopt. Vaak herkennen we niet dat het resultaat niet correct is en hebben we er toch een goed gevoel over.
De oorzaak zit dieper. We koppelen waarnemingen aan ervaringen en maken daar als mens een conclusie van. Probleem opgelost en de mens kan verdergaan met nieuwe waarnemingen en ervaringen. Lekker efficiënt. We worden als het ware door ons eigen brein voor de gek gehouden. Onze hersens zijn gewend (en getraind) om snel een oplossing te vinden uit oogpunt van efficiëntie en overlevingsdrang. Dit is ontstaan in het jagerstijdperk en een vorm van natuurlijke selectie.
In de dagelijkse praktijk in de varkenshouderij maak ik dergelijke ‘principes’ ook mee. Nemen varkens bijvoorbeeld minder voer op en gaan ze minder hard groeien, dan vinden we dat logisch en begrijpen we het. Nemen varkens minder voer op én groeien ze harder, dan roept dat al meer vragen op. Kun je Soja Hipro kopen voor 35,50 of voor 37,30 euro per 100 kilo van twee verschillende aanbieders die beide veel kennis van grondstoffen hebben. Welke koop je dan? Je brein koppelt kennis en ervaring aan een productprijs en vormt een conclusie. En als blijkt dat de prijskwaliteitverhouding van de duurdere soja beter is, blijft de vraag of je deze werkelijk nodig hebt.
Vergeet niet alle invalshoeken te bekijken. Het lijkt allemaal heel logisch, maar let op voor de MindF*ck.
Rudy van den Heuvel
Verkoopleider Sector Varkens De Heus Voeders