De klant is kritisch en de behoefte van de klant verandert steeds sneller. Klanten willen daarbij én gemak én beleving én betaalbaar vlees. De klant is ‘in control’, stelde Wim van Kemenade inkoopmanager voor alle vleesproducten van Albert Heijn, tijdens het Topigs Norsvin Event in Nijmegen. “Onbezorgd genieten van een lekker stukje vlees is essentieel om die klant te binden.”
Het koopgedrag van klanten is aan het veranderen. “De klanten kunnen in de winkel op hun telefoon het recept opzoeken wat ze vanavond gaan maken en kopen vervolgens direct de benodigde producten”, schetst Van Kemenade de situatie. “Daarbij verandert de behoefte van de consument steeds sneller en ze willen wel weten waar het product vandaan komt.”
Om op de hoogte te blijven van de veranderende vraag van de klanten kijkt Albert Heijn naar de ontwikkelingen en trends op voedingsgebied in binnen- en buitenland. De vragen en opmerkingen die de consumenten maken op de website zijn ook belangrijk. Daarnaast gaan de medewerkers van het inkoopkantoor geregeld zelf eten bij de consument, ook consumenten die bij andere supermarkten hun eten kopen. Van Kemenade: “Dan hoor je dat er bijvoorbeeld behoefte is aan éénpersoonsverpakkingen, of dat snelheid van bereiden van belang is."
Om op al die trends en ontwikkelingen in te spelen is het volgens de inkoopmanager noodzakelijk om als keten samen te werken. “We mogen trots zijn op de keten die we hebben. Daarom bezoeken we ook geregeld de bedrijven in de keten. Bezoekt u wel eens een supermarkt? Dat zou u geregeld moeten doen."
De samenwerking met Vion Pork en Good Farming Star varkenshouders is volgens Van Kemenade erg belangrijk. "Die zorgt ervoor dat onze klanten er op kunnen vertrouwen dat ze onbezorgd kunnen genieten van een lekker stukje vlees. Doordat we het samen doen, kunnen we onze klant interessante verhalen vertellen over de varkensbedrijven waar onze producten vandaan komen. We organiseren ook de AH Buitendag waar onze klanten de bedrijven kunnen bezoeken en bijvoorbeeld het Allerhande Kerstfestival. Daar presenteren we nieuwe producten die de klanten vervolgens zelf in de winkel kunnen vinden. De slager die je in onze TV-de reclame en op het Kerstfestival ziet, is ook echt onze slager die bij de centrale slagerij werkt.”
In de toekomst wil Albert Heijn de positionering van het varkensvlees nog verder verbeteren. “We willen de veelzijdigheid van het varkensvlees nog verder benadrukken. De slogan ‘Kip het meest veelzijdige stukje vlees’ kent iedereen. Dit willen we met varkensvlees ook bereiken. Daarbij willen we ervoor zorgen dat het varkensvlees dat de consument eet ook altijd lekker is en dat de bereiding altijd goed gaat. Goede ideeën zijn welkom.”