Vleesconcepten+vergen+energie+en+synergie
Nieuws
©

Vleesconcepten vergen energie en synergie

De basis van een goedlopend verdienmodel voor vleesconcepten is de toegevoegde waarde. Essentieel is het inspelen op de behoeftes van de consument en belangrijkste voedingstrends, stelt Rabobank. De financier benoemt de drie pijlers onder duurzame concepten naast de schaalbaarheid, vierkantsverwaarding, vertrouwen en borging.

Samenwerking is de meest belangrijke voorwaarde voor een duurzaam concept. Iets nieuws ontwikkelen moet in samenwerking met de keten tot stand komen. Elke schakel dient zijn verantwoordelijkheid te nemen: van boer en voerproducent tot retailer. Het gaat dan over het afstemmen op vele vlakken als dierenwelzijn: de genetica, stallen, transport, slachtproces, dierengezondheid, tracking & tracing. Maar ook afspraken over duurzaamheid: het beperken van de impact op het milieu en de omgeving, lokale productie van voer, verantwoord antibioticagebruik. En natuurlijk moet ook overeenstemming over de rentabiliteit er zijn: lange termijn afspraken over afzet en prijs, spreiding van financiering en risico’s over meerdere ketenpartners.

Onmisbaarheid


Wees onmisbaar voor de consument. Hoe het product in de markt wordt gezet en wat de boodschap is, zijn daarbij belangrijk. Kernelementen voor een krachtig verhaal van elk vleesproduct zijn simpel, authentiek en vertrouwen.

Afzetkanaal


Rabobank vindt een goede spreiding in afnemers belangrijk. Kansen liggen in lokale horeca, bij ambachtelijke slagers of andere vers speciaalzaken en in sommige gevallen zelfs online. Het gaat dan om bijzondere, onderscheidende producten die niet in de supermarkt te verkrijgen zijn. Slagers zoeken naar concepten om zich te onderscheiden op smaak, merk en beleving van het vlees.

Stelling

Loading

Weer

  • Vrijdag
    9° / 8°
    10 %
  • Zaterdag
    7° / 6°
    10 %
  • Zondag
    9° / 5°
    10 %
Meer weer