Dat mensen het bedrijf maken en niet de (jaar)cijfers of het gebouw, is een bekend gegeven. Het mooiste voorbeeld vind ik Wim van de Leegte, de oud-directeur van VDL. Wim nam het bedrijf over van zijn vader rond zijn vijfentwintigste. Na enige tijd betrad hij het overnamepad. Als hij interesse had om een bedrijf over te nemen, bezocht hij eerst de fabriek om te kijken hoe de mensen werkten en of ze vriendelijk waren. Als dit oké was, ging hij pas naar de cijfers van het bedrijf kijken. “De cijfers in de boeken kun je sturen, je mensen niet. Zij bepalen uiteindelijk het succes van je bedrijf”, was zijn credo.
Onlangs bezocht ik een zeugenbedrijf met twee soorten kraamhokken. “Eerst zaten we krap in de kraamhokken en met een wisselende speendag konden we de planning maar net rondzetten”, vertelde de kraamstalleidster van het bedrijf. “Echter, door deze wisselende speendag hadden we ook arbeidspieken in het weekend. Dit gaf steeds meer problemen om de arbeid in te vullen. Toen besloot de eigenaar flink in kraamhokken te investeren. We gingen van 740 naar 850 kraamhokken. Een forse investering, zeker omdat er geen zeugen bijkwamen.”
Maar wat haar het meest verbaasde, was dat het rendement verbeterde. De speenleeftijd ging omhoog waardoor de kwaliteit van de biggen verbeterde. Maar belangrijker nog: het personeel had er meer schik in. De wisselende speendag was niet meer nodig, waardoor er geen problemen meer waren om de arbeidspiek in weekenden in te vullen. Dit leidde tot een prima werksfeer.
Later hoorde ik dat deze ondernemer alweer zijn derde bedrijf aan het bouwen was. Het gaat hem voor de wind, met goed gemotiveerd personeel. Medewerkers zijn geen onderdeel van de kostprijs, maar bepalen wel het succes van de onderneming!
Pieter Swinkels
LEAN coach