Vanuit ForFarmers zijn wij continu bezig onze klanten, prospects en netwerk proactief te begeleiden. Bedrijven worden groter en de markt verandert. Voorlichting en advies moeten vanzelfsprekend mee-professionaliseren. Naast het aansnijden van positieve punten, verbeterpunten of nieuwe producten en toepassingen is het belangrijk om af en toe de stip op de horizon te zetten. Met elkaar eens te sparren over zaken die de ondernemer op langere termijn echt belangrijk vindt.
Het specifiek en realistisch formuleren van meetbare en geaccepteerde doelstellingen met daaraan gekoppeld een passend tijdspad is een mooie volgende stap in het proces. Een logische vervolgvraag is: waar wijkt de huidige situatie af van waar we graag naartoe willen? Wat zijn de knelpunten en uitdagingen?
In het plan van aanpak schrijven we samen met de ondernemer op welke stappen we moeten doorlopen om de gewenste situatie te bereiken. Daarbij moeten we goed voor ogen houden welke investeringen in tijd en geld hiermee gemoeid gaan. Vooraf leggen we samen vast wanneer en hoe we meten of we nog op koers liggen.
Uiteindelijk zijn doelstellingen dynamisch. Ze kunnen veranderen en het adviesplan kun je hiermee actualiseren. Wel moet je vasthouden aan de hoofdlijnen die als een rode draad in het adviesplan vastliggen. Teveel in detail en je verzandt als varkenshouder, specialist én accountmanager.
Aan het einde van het adviesproces is het van belang met elkaar vast te stellen in welke mate de doelstellingen werkelijk zijn behaald. Daar hoort ook de berekening bij wat het werkelijk financieel heeft opgeleverd. En… ongeacht de uitkomst is het zeker weer tijd voor een nieuw adviesplan!
Een ondernemer mag van zijn erfbetreders verwachten dat ze zich bezighouden met het rendement van zijn bedrijf. De meerwaarde die de erfbetreders meebrengen in de vorm van ervaring, kwaliteitsproducten en specialisten uit zijn/haar bedrijf moet tot uiting komen door de juiste inzet. Met de gekozen aanpak van mijn bedrijf ForFarmers word ik daar persoonlijk blij van. U als varkenshouder wilt toch ook een professionele marktgerichte benadering die u het hoogste rendement oplevert?
Kasper Bekker
Accountmanager vleesvarkenshouderij bij ForFarmers