Varkensvlees traceren op basis van DNA
Supermarktketen Albert Heijn implementeert in samenwerking met Vion Food Group een traceerbaarheidssysteem op basis van het DNA-profiel van varkens. Zo is van elk stukje varkensvlees te achterhalen van welke varkenshouderij het afkomstig is. Dat meldt de leverancier van fork-to-farm-technologie IdentiGEN.
IdentiGEN meldt het nieuws op LinkedIn met doorverwijzing naar het artikel op Global Meat News. Met de DNA TraceBack fork-to-farm-technologie wordt de complexiteit van de keten van dierlijke eiwitvoorziening opgebroken. Elk vleesproduct is op basis van DNA-profielen van de varkens nauwkeurig terug te leiden naar de boerderij.
DNA vormt de bouwsteen voor elk individueel dier en is uniek. Dat maakt het tot een soort natuurlijke barcode en is onveranderlijk. In combinatie met data-analyse kan IdentiGEN nauwkeurig gegevens aan elkaar koppelen wat het verifiëren van de bron mogelijk maakt.
Beter Leven-varkensvlees
Albert Heijn (AH) werkte al met het DNA-traceerbaarheidsprogramma van IdentiGEN op zijn rundvlees en kip assortiment en breidt dat dus uit naar het varkensvlees. Dat heeft één ster van het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming.
AH geeft aan dat het een robuuste oplossing voor traceerbaarheid van het varkensvlees tot bij de consument op het bord wilde. Wetenschappelijke traceerbaarheid, zodat de kwaliteit, het dierenwelzijn en andere duurzaamheidsparameters na kunnen worden gegaan.
Ook biologisch varkensvlees
Volgens Bert Urlings, directeur kwaliteitsborging en public affairs van Vion, wordt het belang van transparantie alsmaar populairder bij consumenten. Die willen volgens hem weloverwogen keuzes kunnen maken bij de aankoop van vlees.
De toepassing van DNA-traceerbaarheid is relatief nieuw in Nederland. Voortbouwend op dit programma met Albert Heijn, gaat Vion een soortgelijk DNA monitoringsprogramma met IdentiGEN starten voor biologisch varkensvlees bij 'De Groene Weg'.