Toeval is ook te voorspellen
Eerder had ik het al eens over toeval versus prognose. De voorspellingen over de economie, zoals voerwinsten in de varkenshouderij, komen elk jaar opnieuw van diverse partijen. Maar de realisatie gedurende een jaar valt nogal eens anders uit. In de meeste jaren speelt toeval een belangrijkere rol in de gerealiseerde cijfers dan de prognose.
Het meest recente voorbeeld van toeval is Afrikaanse varkenspest (AVP). Het AVP-virus verplaatste zich de laatste jaren al vanuit Polen westwaarts richting Duitsland. Dus helaas is het opduiken van AVP bij wilde zwijnen in Duitsland niet geheel onverwacht.
De grote vraag is of de prijzen voor vleesvarkens in Nederland hierdoor zouden kunnen gaan stijgen, als de eerste schok voorbij is.
Ook hierbij komen weer meerdere factoren om de hoek, kijken die als varkenshouder niet te zijn beïnvloeden. En dat kan frustrerend zijn.
Het blijft toch ook nu weer de kunst om te focussen op de zaken die wel te beïnvloeden zijn. Daarbij valt te denken aan het hebben van een financiële buffer, het beheersen van de kosten en het verhogen van de prestaties.
Daarnaast is de focus op hygiëne iets wat constante aandacht vraagt. Dat verslapt regelmatig en dat mag juist nu niet.
Het is zeker geen volledig vergelijk, maar ook in de 'omgang met corona' ligt er constant verminderde aandacht op de loer van het toepassen van maatregelen. Hierdoor kunnen zaken versnellen en verergeren. Dat is ook een gevaar bij hygiëne op het bedrijf. Denk hierbij aan het voorkomen dat allerlei soorten 'bezoekers' dicht bij de stal kunnen komen.
Het plaatsen van een degelijke afrastering is een optie. Maar zorg er ook voor dat mensen niet zonder te douchen en bedrijfskleding de stal in kunnen. En laad dieren op een aparte plaats, zodat chauffeurs niet in de stal komen en geen enkel dier terug de stal in kan komen. Pas het principe van schone en vuile weg correct toe. En zo kan ik nog wel even doorgaan met het opnoemen van te nemen maatregelen op varkensbedrijven.
Uiteraard moeten ook de mensen die bedrijven met varkens bezoeken, zich terdege bewust zijn van het risico. We moeten vooral niet te veel aan het toeval overlaten.
Rick Königkrämer
Hoofd verkoop varkensvoeders Fransen Gerrits