'Kostprijs big of kosten big'
De laatste tijd spreek ik meer ondernemers die door de lage biggenprijs stoppen met het uitvoeren van bepaalde (be)handelingen. Voorbeelden zijn het niet meer zetten van vaccinaties, reinigen en desinfecteren, reinigen van water en bestrijden van vliegen of het minder verwarmen om stookkosten te drukken of zelfs te stoppen met de aanschaf van fokgelten.
Ikzelf kom ook uit een 'boerennest', dus ik begrijp de situatie waarin varkenshouders zitten volledig. De markt is slecht en dit geeft (emotionele) druk op allerlei zaken. Maar ik begrijp het ook vaak niet. Als ik de markt analyseer, dan is het voer op dit moment ook erg duur. Zolang we biggen op blijven fokken en dus niet kiezen voor het verkopen van speenbiggen of het leveren van slachtbiggen op speenleeftijd, zijn we genoodzaakt om de biggen duur voer te geven.
Daarnaast vind ik dat we onszelf altijd de vraag moeten stellen als er concessies worden gedaan op bijvoorbeeld vaccinaties of goedkoper gaan voeren, wat hiervan de consequenties zijn op de kostprijs. Dit betekent dat we moeten zorgen voor een zo scherp mogelijke voederconversie, omdat we hiermee de grootste stap kunnen zetten in de kostprijs.
Vanuit mijn optiek moeten zeugenhouders zorgen voor een zeer hoge gezondheid van de gespeende biggen. Op ons eigen proefbedrijf De Raamloop in het Noord-Brabantse Bladel zien we dat we door een hoge gezondheid grote stappen kunnen zetten op het gebied van voederconversie en voerkosten. Die gezondheid hebben we bereikt door de basishygiëne consequent uit te voeren en niet los te laten. Daarnaast stemmen we de voeding op die gezonde dieren af.
In de praktijk zie ik weinig data om op te sturen bij de gespeende biggen, maar ik ben mezelf hier de laatste tijd meer in gaan verdiepen. Dan zie ik enorme verschillen in de voederconversie bij gespeende biggen. In de praktijk gaat deze van onder de 1,3 tot boven de 1,8. Zeker in deze tijd met hoge voerprijzen is dat een enorm verschil dat doortikt in de kostprijs van een big.
Ik zou dus adviseren om meer data te verzamelen van de gespeende biggen en hierop te sturen. In eerdere columns heb ik al aangegeven dat het belangrijk is om daarbij de data goed te interpreteren. Denk bijvoorbeeld aan het gewicht van biggen op 70 dagen leeftijd en de bijbehorende voerkosten en voederconversie. Deze laatste zegt veel meer als je je gegevens wilt vergelijken met andere bedrijven.
Chris van den Borne
Specialist HyCare