Westfleisch profileert zich met eigen premiummerk
Met het Westfälisches Hofschwein wil de Duitse vleesverwerker Westfleisch meer consumenten verleiden om varkensvlees te eten. Het gaat daarbij om vlees van een specifieke kruising vleesvarkens met uitloopmogelijkheden en een buitenklimaatstal. Het varkensvlees met premiummerk is sinds kort verkrijgbaar bij de supermarktketen Rewe.
De karbonades, minuutsteaks, schnitzels en braadworsten zijn zo verpakt dat het een premiumuitstraling heeft. Voor het oog van de consument die in de winkel beslist kan dat een voorkeur voor de vleesaankoop zijn.
Daarnaast biedt Westfleisch de koper van het vlees een bijzondere smaakervaring. Dat komt door de speciale eisen aan de kruising van het varkens. De vleesverwerker vertrouwt op de smaakvoordelen van de combinatie TN70-zeug en de Iberdurcoc-beer van Topigs Norsvin.
Een zeugenhouder is tot nu toe de exclusieve leverancier van biggen in dit merkconcept. Een handvol vleesvarkenshouders brengen de varkens naar het gewenste slachtgewicht. Zij moeten voldoen aan extra eisen aan het vloeroppervlak, het bieden van uitloop en een buitenklimaatstal. Per dier moet een hokoppervlakte van minimaal 1,05 vierkante meter worden aangehouden en een uitloop van 0,3 vierkante meter.
Volgens Westfleisch moet de markt uitwijzen of het programma van het Westfälisches Hofschwein in de toekomst wordt uitgebreid. Daarnaast is Westfleisch op zoek naar vleesvarkenshouders die geïnteresseerd zijn in programma's met toegevoegde waarde en dat in samenwerking uit willen voeren.
Inspelen op dalend varkensaanbod
Westfleisch speelt daarmee in op een dalend aanbod van vleesvarkens. In 2022 slachtte het bedrijf 6,51 miljoen vleesvarkens, 10,3 procent minder dan in 2021. Voor de komende jaren verwacht de vleesverwerker een jaarlijks afnemend varkensaanbod van 4,3 procent.