'Weten wat we doen voordat we iets veranderen'
Ik wil eerst weten wat we nu doen, voordat we het anders gaan doen. Dat was een mooie uitspraak na afloop van een gesprek bij een zeugenbedrijf. Dat begon met de vraag van een zeugenhouder die het lastig heeft om aan goed personeel te komen. Hierdoor is het te druk. Helaas een bekend fenomeen bij meer varkensbedrijven in de huidige arbeidsmarkt, zeker tijdens de zomervakantie. Ondernemers werken dan vaak zelf de vakantieperiode door omdat ze anders de planning niet rond krijgen.
Maar deze ondernemer dacht verder. Als je krap in de arbeid zit, wat kun je dan anders gaan doen? Welke werkzaamheden kunnen we het beste uitbesteden? Kunnen we op een of andere manier efficiënter werken? Hoe kunnen we als team elkaar blijven steunen als de werkdruk toeneemt? Hoe maken we tijdens een piekperiode in arbeid samen de juiste beslissingen? En dan zitten er vaak ook nog taalbarrières. Leg iets maar eens goed uit en hoe voorkom je misverstanden? En zo kan ik nog wel even verder gaan.
De ondernemer concludeerde dat hij het personeelsgebrek op korte termijn niet op zou kunnen lossen. Wel zag hij mogelijkheden om het het samen met zijn team anders te doen. Maar hoe, dat wist hij niet.
Hier startte zijn zoektocht. Hoe werken ze op andere varkensbedrijven waar arbeid een knelpunt is? Hoe lossen ze het in andere sectoren op? Hij verlegde zijn blik al snel naar de tuinbouw waar arbeid een nog groter deel uitmaakt van de kostprijs. Bovendien vond hij bij collega-varkensbedrijven niet de verandering die hij nodig zou hebben.
Er is nog geen eindconclusie getrokken tijdens deze zoektocht. Een totaaloplossing heeft de varkenshouder nog niet gevonden. Wat deze ondernemer wel duidelijk werd, is dat bedrijven die bezig zijn met hun team ook veel inzicht hebben in hetgeen ze doen. Dit is bij veel sectoren de basis, inzichtelijk hebben wat er op een bedrijf allemaal gebeurt. Hier begint alles mee. Leer daarvan en communiceer erover met je medewerkers.
Dus breng samen in beeld wie wat doet. Wat voeren we elke dag uit, wekelijks en het hele jaar? Deze data van en over je eigen bedrijf zijn de basis om een beter team te worden dat elke dag de juiste keuzes maakt. Zelfs al is het te druk.
Het inzicht daarin ga ik eerst voor mijn bedrijf oppakken, geeft deze ondernemer aan. We gaan vastleggen wat we doen. In het digitale en mobiele tijdperk moet dit toch te organiseren zijn. Ook hier begint voor hem een zoektocht, er zijn nog geen digitale oplossingen voor de varkenshouderij.
Maar zijn conclusie was duidelijk: ik wil eerst weten wat we allemaal doen voordat we het anders gaan doen.
Erik van der Hijden
Eigenaar FarmAdvies