Duitse consument laat varkensvlees links liggen
Waar de consumptie van vlees in januari in Duitsland toenam, kochten de Duitsers juist minder varkensvlees. De prijs van varkensvlees was ook hoger, terwijl rundvlees en gevogelte in januari juist goedkoper werden aangeboden in de Duitse supermarkt.
Dat blijkt uit de laatste marktupdate van de Agrarmarkt Informations-Gesellschaft (AMI). Het verkochte volume van gevogelte (vooral pluimveevlees) was in januari 14,1 procent hoger dan een jaar eerder. De verkoop van gemengd gehakt (rund/varken) steeg met 13,3 procent en van rundvlees werd 4,9 procent meer verkocht. Duitse consumenten kochten 3,7 procent meer vleeswaren en worst. Maar de consumptie van varkensvlees nam met 6,2 procent af.
Varkensvlees was in januari 4,2 procent duurder dan in januari 2023. Daardoor was de omzet vanuit de verkoop van varkensvlees 2,3 procent lager dan in januari 2023. De prijzen van andere vleescategorieën daalden juist. Rundvlees was 3,3 procent goedkoper, gevogelte 3,7 procent en gemengd gehakt 1,8 procent. De prijs van vleeswaren en worst steeg gemiddeld met 3 procent. Voor alle vleesproducten samen stegen de prijzen met 0,9 procent vergeleken met het voorgaande jaar.
De verkoop van vleesalternatieven lag in januari net ietsje hoger (+0,3 procent) dan dezelfde maand vorig jaar. De maanden ervoor nam de consumptie van vleesvervangers juist af. Mogelijk heeft de betere vraag te maken met 'Veganuary' in januari. Retailers hadden veel acties met vleesvervangers.