'Goud voor The Pig Story'
'Wegen zonder weegschaal' kwam als winnaar uit de bus van Het Beste Idee van Varkensland (HBIVV). Ik hoop dat deze noviteit zijn weg vindt in de varkenshouderij. Het is bewijs dat efficiëntie en dierenwelzijn prima samen kunnen gaan. Felicitaties aan Pieter Hoenderken en veel succes toegewenst met de volgende stappen.
De publieksprijs was voor ons eigen pr-platform The Pig Story. Daar was ik blij mee. Waardering voor de inzet van vele vrijwilligers die achter de schermen steeds meer structuur aanbrengen in sectorpromotie. De publieksprijs was voor het stroomschema 'Kies zelf jouw Pig Story', te vinden op voor varkenshouders-The Pig Story.
Met dit schema kun je uitzoeken wat jouw rol kan zijn binnen het promoten van de varkenshouderij. Liken en delen is belangrijk, maar met minimale inzet kunnen we nog meer bereiken. Immers, The Pig Story vertellen en maken we samen. De incidenten worden door ngo's met behulp van bevriende media breed uitgemeten. Als we de mooie verhalen vanuit de sector hier niet tegenover zetten, lijkt het alleen maar kommer en kwel. Wij weten gelukkig beter, maar vergeten dit vaak te vertellen of laten zien.
Dus kom naar buiten met je verhaal. Laat zien en vertel bijvoorbeeld dat je experimenteert met lange staarten, een lichtstraat hebt aangebracht of vrijloopkraamhokken in gebruik hebt genomen. Niet alleen welzijn doet het goed op sociale media of in een regionale krant, ook investeringen op het gebied van klimaatmaatregelingen, zoals dagontmesting en energieopwekking doen het goed bij mensen buiten de sector.
'Boerenslimheid benutten voor het werken aan ons sectorimago'
Daarnaast is het verhaal van de dagelijkse gang van zaken voor veel mensen al interessant. Op het pr-platform kun je informatie vinden, promotiespullen bestellen voor open dagen of lokale evenementen. Je kunt er met mensen in contact komen die al de nodige ervaring hebben met het promoten van de varkenshouderij.
Zelf sta ik al enkele jaren met mijn dochter op vrijdag Pig Story wuppies uit te delen aan wandelaars van de Nijmeegse vierdaagse. Deze schattige pluizige roze varkentjes worden letterlijk uit de doos gegraaid en opgeplakt of in de tas gedaan voor de kids thuis. Op de wuppie zelf staat natuurlijk een verwijzing naar onze promotiesite. Boerenslimheid.
Tijdens deze leuke ochtend, waar we ook samen met de plaatselijke ZLTO-afdeling zuivel, groente, eieren en natuurlijk worst uitdelen voel je je gewaardeerd als (varkens)boer. Laat je niet wijs maken dat steeds meer mensen vegetarisch eten. Een klein groepje fanatiekelingen wil ons dit laten geloven, maar de worst is meestal als eerste op.
Het enige wat wij beter zouden kunnen doen, is meer naar buiten treden en een tegengeluid laten horen. Maar dat kunnen de vrijwilligers niet alleen daarvoor hebben ze jouw hulp nodig. Kom op en draag je steentje bij!
Eric Stiphout
Vicevoorzitter dagelijks bestuur POV