Zorgen+over+groeiende+vraag+naar+vlees+van+eigen+varkens+in+Duitsland
Nieuws
© Twan Wiermans

Zorgen over groeiende vraag naar vlees van eigen varkens in Duitsland

De vraag naar vlees van varkens die in eigen land zijn geboren, getogen, geslacht en verwerkt – zogeheten 5xD-varkens – neemt toe in Duitsland. De retail vraagt zich af of die groeiende vraag wel kan worden bijgebeend, bleek onlangs tijdens een vleescongres van vaktijdschrift Lebensmittel Praxis in Bonn.

Steeds meer Duitse varkenshouders – vermeerderaars in het bijzonder – stoppen onder druk van de welzijnseisen waaraan moet worden voldaan. De slachtaantallen dalen al jaren in Duitsland en de detailhandel maakt zich zorgen over de aanvoer van varkensvlees.

Hubertus Beringmeier van de Duitse Boerenbond herhaalde in Bonn zijn kritiek op de overregulering waaraan de varkenshouders worden blootgesteld. 'Dat is vooral voor onze familiebedrijven een enorme belasting en staat haaks op de goede professionele praktijk. Boeren moeten planningszekerheid hebben. Alleen zij die er zeker van kunnen zijn dat hun investeringen uiteindelijk rendement opleveren, zullen blijven produceren.'

Bijval kreeg Beringmeier van Gereon Schulze Althoff van slachterij Tönnies. De algemeen directeur voor duurzaamheid, kwaliteitsmanagement en veterinaire zaken pleitte voor het wegnemen van obstakels die de overstap naar meer dierenwelzijn in de weg zitten. 'Alleen op die manier kan een verdienmodel voor alle betrokkenen in de keten worden gecreëerd en kan leveringszekerheid worden gewaarborgd.'

Bouwwetgeving aanpassen

De Duitse Dierenbeschermingsbond riep ook op om de bouwwetgeving te wijzigen. 'Natuurlijk heb ik op veel punten een andere mening dan bijvoorbeeld de veehouders of vleesindustrie. Maar als het gaat om de juridische obstakels die dierenwelzijn in de weg zitten, denken wij er hetzelfde over. Het moet eindelijk makkelijker worden om stallen te bouwen die het dierenwelzijn te verbeteren', aldus voorzitter Thomas Schröder.

Vlees uit eigen land wordt steeds belangrijker in Duitse supermarkten. Versheid, kwaliteit, veiligheid en korte transportroutes zijn de belangrijkste argumenten die een rol spelen bij de aankoopbeslissingen van consumenten, zo bleek tijdens het 33ste vleescongres van vaktijdschrift Lebensmittel Praxis. Het consumentenadviescentrum NRW pleit ervoor de herkomstetikettering uit te breiden naar andere diergroepen dan varkens.

'Bij Lidl is er geen weg terug. Onze klanten laten ons via hun koopgedrag zien dat ze meer dierenwelzijn willen, dat duurzaamheid belangrijk voor ze is en dat ze vertrouwen op producten van Duitse oorsprong', benadrukte hoofd landbouw en voeding Leif Balz van de Schwarz-groep (eigenaar van Lidl). Inkoopdirecteur Markus vom Stein van retailer Rewe Group is het met zijn collega uit de discountsector eens, maar ziet ook graag meer betrokkenheid van horeca en catering.

Stelling

Loading

Weer

  • Woensdag
    10° / 3°
    20 %
  • Donderdag
    8° / 4°
    60 %
  • Vrijdag
    10° / 1°
    10 %
Meer weer