Vorig jaar stond de Nederlandse varkensvleesketen voor het eerst gezamenlijk op de beursvloer in Berlijn. Tijdens de Grüne Woche maakten zij zich sterk voor de afzet van Nederlands varkensvlees onder de vlag van 'Pork from Holland'. Dat is kennelijk goed bevallen, want dit jaar gaat het Platform varkensvleesketen, de COV, de POV en de Nevedi, op herhaling.
Zij zetten de duurzame aspecten van het Nederlandse varken extra in de schijnwerpers. Het Nederlandse varken willen ze neerzetten als het ultieme kringloopdier.
Een flink deel van het voer van de Nederlandse varkens bestaat uit bijproducten van de levensmiddelenindustrie. Van deze producten die de mens niet meer eet, maakt een varken hoogwaardig en gezond vlees, stellen COV, POV en Nevedi. Van het varken zelf gaat vervolgens ook weinig of niets verloren. Naast vlees en vleeswaren worden vrijwel alle andere onderdelen van een varken verwerkt in talloze producten.
Op de Nederlandse stand maken de bezoekers kennis met de veelzijdigheid van het varkensvlees. Dat wordt versterkt met de verschillende kooksessies op de beursvloer. Daarnaast zijn er diverse video’s en interactieve presentaties die de waardering voor het Nederlandse varken moeten vergroten.
De Grüne Woche is een van de grootste consumentenbeurzen voor landbouwproducten ter wereld. De beurs wordt gehouden van 15 tot en met 24 januari in Berlijn. Er komen jaarlijks ruim 400.000 bezoekers. Die bezoekers komen uit 70 landen en zijn vertegenwoordigers vanuit de retail, hotels, restaurants, scholen en dergelijke.