Data verzamelen levert Cooperl-lid 7.000 euro op
Het verzamelen van data en daarmee garanties bieden aan de afnemers kan een varkenshouder ruim 7.000 euro per jaar extra opleveren. Dat is af te leiden uit de ruim 22 miljoen euro extra door toegevoegde waarde en betere productie die de Franse varkenscoöperatie Cooperl jaarlijks verdient voor de bijna drieduizend leden-varkenshouders die data delen. Dat bleek tijdens het webinar ter gelegenheid van de opening van de nieuwe showroom van Vereijken.
Cooperl is in 2014 gestart met het verzamelen van data vanaf de geboorte van de biggen. De biggen krijgen hierbij vanaf de geboorte een RFID-oormerk in en alle gegevens van de biggen worden hun hele leven gevolgd tot en met het slachten. De supermarkten zorgen vervolgens zelf voor het traceren van de producten tot in het winkelschap.
Reden om te starten was dat de coöperatie antibioticavrij varkensvlees wilde gaan leveren. Dat gebeurt nu al ruim zes jaar. Daarbij zijn er twee stromen: van varkens die hun hele leven geen antibiotica krijgen en van varkens die vanaf dag 42 geen antibiotica hebben gehad.
Voorspellen
Cooperl kan aan de hand van alle verzamelde data vrij nauwkeurig aan de slachterij voorspellen hoeveel vleesvarkens helemaal antibioticavrij zijn, welk aandeel dat vanaf 42 dagen is en welke varkens na 42 dagen zijn behandeld. Want het blijft nu eenmaal af en toe nodig om een ziek varken te behandelen met antibiotica.
Bij het produceren van alleen antibioticavrij varkensvlees is het niet gebleven. De varkenshouders van Cooperl kunnen voldoen aan de vraag van diverse supermarkten voor vlees onder label, zoals ook biologisch varkensvlees of het Franse keurmerk Label Rouge. De keten controleert dus de productie van boer-tot-bordstrategie. Dat levert extra opbrengsten op voor de varkenshouders.
Daar komt dan nog de extra opbrengst van een verbeterde vleeskwaliteit en de betere voerconversie bij. Ook de overschakeling naar beren houden. 85 procent van de varkenshouders doet dat.
Toegevoegde waarde
Alles bij elkaar levert dat de varkenshouders die samen bijna 6 miljoen vleesvarkens produceren, jaarlijks 22 miljoen extra toegevoegde waarde op, vertelde Thierry du Teilleul, directeur retail van Cooperl. Bang dat de meeropbrengsten zullen dalen, hoeven varkenshouders voorlopig niet te zijn.
'Er zijn veel regionale producten mogelijk met deze technologie en daar wil de consument wel voor betalen', stelde Cooperl-directeur Pierre Le Guilloux. 'Daarnaast heeft de tracking en tracing het bijvoorbeeld mogelijk gemaakt dat we met onze Franse producten de Chinese markt hebben kunnen openen.'
Verbeteren prestaties
De varkenshouders gebruiken het verzamelen van data dus ook om de diergezondheid en de prestaties op hun eigen bedrijf te verbeteren. Doordat de biggen bij de geboorte al een RFID-oormerk krijgen, is precies van iedere zeug aan het einde van de rit bekend wat haar biggen hebben gepresteerd. Ook als die biggen door het overleggen bij een andere zeug terecht zijn gekomen.
Daarnaast ziet de zeugenhouder van iedere zeug exact de gegevens over doodgeboren, levend geboren, uitval en bijvoorbeeld de melkproductie. Ook de vleesproductie en vleeskwaliteit van de vleesvarkens zijn te linken aan de zeug, zodat er nog meer duidelijk wordt over de genetische aanleg van de zeugen.
App
De gegevens van de zeugen komen terecht in de Pass'Sow app en voor de biggen en vleesvarken is dat de Pass'Pork app. 'Belangrijk is wel om de gegevens altijd direct in te voeren in de app', zegt Christophe Battas, directeur productontwikkeling van Cooperl. 'Als je wacht, maak je fouten en zijn de gegevens minder betrouwbaar.'
Voor de zeugen biedt het overall-programma Cooperl Suite daarbij een beslistool. Op basis van de hierboven vermelde gegevens kan de zeugenhouder zijn zeugen daarmee beter selecteren. 'De goede zeugen blijven en de slechte gaan weg', zegt Battas. 'Hierdoor stijgt het levend geboren met gemiddeld 0,31 per worp en dat levert 0,70 euro per afgeleverde big op. Voor een gemiddeld bedrijf is dat 4.000 euro jaarlijks.'
Met behulp van de data is het ook beter mogelijk om vooruit te kijken. Daardoor kan een vleesvarkenshouder er beter voor zorgen dat de vleesvarkens die hij aflevert, beter in het gewenste gewichtstraject vallen. Een varken dat binnen het gewenste traject valt, levert zomaar 5 euro meer op dan als dat buiten de gewichtsgrenzen valt.
Noodzaak voor toekomst
Het CooperlSuite-systeem voor het verzamelen van de data en de beide apps worden vertaald in het Nederlands en komen binnenkort beschikbaar. Wat de kosten exact zijn, is nog niet duidelijk. Na de eenmalige opstartkosten vergt het jaarlijkse onderhoud van het systeem 1 euro per zeug. De kosten voor de biggen/vleesvarkens zitten verwerkt in de aankoop van het RFID-oormerk.
De kosten zijn volgens Battas absoluut terug te verdienen. 'Iedere euro brengt meer dan 3 euro op.'
Belangrijk voor toekomst
Het verzamelen van data is volgens directeur Bart Hooijer van Vereijken belangrijk voor de toekomst. 'Daarmee kun je sneller en beter inspelen op vraag vanuit de markten en met voldoende data kun je sneller aanpassen op bijvoorbeeld de veranderingen naar vrije kraamzeugen. Een soepeler transitie is mogelijk omdat er een voorspellend karakter in de data zit. Daarbij streven we als Vereijken naar vrijloopkraamhokken met 0 procent uitval. Data helpen daarbij bij het vinden van de juiste aanpassingen in het kraamhok. Zeker omdat we dat kunnen koppelen aan de waarnemingen van camera's zoals dat met het CooperlSuite-systeem mogelijk is. Al zijn we er ons van bewust dat we dit breder moeten aanpakken dan met alleen de inrichting van het kraamhok.'