'Chinezen blijven investeren en zijn creatief'
De Chinese overheid stimuleert een verdere professionalisering van de varkenshouderij: lagere kostprijs, minder dierziekten en een fors betere voerefficiëntie. Immers, China wil van de importen van mais en soja af en tegelijkertijd de prijs van volksvoedsel nummer 1 laag houden. De lage varkensvleesprijzen weerhouden grote integraties dan ook niet van het doen van investeringen, maar nieuwbouw is moeilijk en de varkensgezondheid vraagt grote offers.
Varkensstallen mogen alleen worden gebouwd op plekken waar het land geen andere zinvolle bestemming kan hebben: dus bergachtig gebied met rotsbodem ver weg van de dorpen en/of bosrijke gebieden. Dit betekent dat op nieuwe bouwplaatsen enorme stukken rots moeten worden afgegraven om een vlak bouwterrein (op verschillende plateaus met 30 tot 70 meter hoogteverschil) te krijgen.
Maar zoals ook in Spanje betekent een rotsbodem vaak geen of onvoldoende drinkwater van goede kwaliteit in de bodem en is het terrein dus niet bruikbaar voor het houden van varkens.
Varkensziekten blijven de grootste uitdaging voor China. Inmiddels zijn de biosecuritymaatregelen rond en op fokbedrijven en serieuze vermeerderingsbedrijven veel strenger dan wat we in de westerse wereld gewend zijn. Afrikaanse varkenspest wordt niet alleen via aanvoer van varkens overgebracht, maar ook via voer, vrachtwagens en andere bedrijfsmiddelen. Inmiddels zijn er aanwijzingen dat Afrikaanse varkenspest zelfs via aerosolen over een beperkte afstand kan worden verspreid.
Gangbaar is dan ook een quarantaine van twee tot drie dagen voordat je het bedrijf in mag. Medewerkers die maanden op het bedrijf blijven en voer en vrachtwagens die voor en na elk transport grondig worden gereinigd en ontsmet. Een grondige reiniging en ontsmetting van transportmiddelen voor fokmateriaal bestaat uit de gangbare stappen met als laatste de vrachtauto dertig minuten op 60 tot 70 graden Celsius op temperatuur brengen om alle kiemen te doden. Daarna gaat de vrachtauto ten minste 48 uur in quarantaine en daarna nog een tweede 'clean/wash/desinfection-ronde'. De chauffeur en cabine ondergaan min of meer dezelfde routine.
De Chinese varkenshouderij is groot geworden door investeerders van buiten de sector. Vaak geeft dat beperkingen wanneer het gaat om inzichten in de achtergrond van gangbare problemen, maar vaak geeft dit ook enorm veel creativiteit (en geld) om problemen op te lossen volgens niet eerder bewandelde paden. Creativiteit is het kloppende hart van innovatie en Chinezen zijn erg creatief.
Jan Merks
Onafhankelijk adviseur in China