'Dilemma van stunten met vlees'
Terwijl ik deze blog schrijf zitten we midden in de Black Friday-gekte. Ook op onze boerderij is het een drukte van belang. Wij verkopen vlees aan huis; klanten bestellen online en binnen 24 uur ligt hun bestelling klaar in ons afhaalpunt. Een systeem dat ideaal werkt voor zowel ons als onze klanten.
Black Friday is het enige weekend in het jaar waarin we al het vlees met korting aanbieden. Klanten krijgen 10 procent voordeel op hun aankopen en dat zorgt ieder jaar voor een enorme omzetpiek. Toch wringt het soms. Moet je wel stunten met zoiets waardevols als vlees?
Wat me opvalt is hoe weinig het uitmaakt hoeveel korting je precies geeft. In het begin bood ik 15 procent korting aan, maar de klanten kopen er nu met een beperktere korting niet minder om. Het draait niet om het bedrag, maar om het idee een koopje op de kop te hebben getikt. Het triggert mensen om in te slaan, ook al hebben ze het misschien niet direct nodig.
We halen tijdens het Black Friday-weekend een omzet die we normaal na een maand zouden hebben. Dat is fijn voor ons bedrijf, maar tegelijkertijd blijf ik erbij dat vlees niet zomaar een product is. Het heeft een verhaal dat begint bij een dier dat met zorg en respect is grootgebracht.
Organisaties zoals Wakker Dier roepen dat stunten met vlees not done is. Maar de echte vraag is: hoe wordt het vlees geproduceerd? Bij ons blijven de dieren dezelfde zorg en aandacht krijgen, korting of niet. Hun welzijn staat altijd voorop. Vlees is een eerlijk product, mits het goed wordt geproduceerd. Door lokaal en transparant te werken, laten we zien dat kwaliteit en respect hand in hand gaan.
Korting tijdens Black Friday betekent dus absoluut niet dat de kwaliteit minder is. Het nodigt juist uit te genieten van een extra stukje puur vlees. Zo kan korting een kans zijn om mensen bewust te maken van lokaal en eerlijk geproduceerd vlees, zolang de waarden en kwaliteit erachter maar overeind blijven.
Ik ben trots op mijn vleesverkooptak en op onze website krijgt u een inkijkje.
Hanneke van den Corput-Maas
Communicatiemedewerker CoViVa