'Biggetjes: ze geven energie'
Maanden oefende mijn zusje met hardlopen. Steeds een stukje verder en sneller. Haar doel? Meedoen aan een hardloopmarathon. Het lukte haar en ze haalde een persoonlijk record. Trots dat ze was. En terecht!
Natuurlijk hielp het trainen haar om de marathon uit te rennen. Maar wat haar nog meer hielp? Biggetjes. Die roze, zoete snoepjes. Een bom van snelle koolhydraten. Ze gaven haar genoeg energie om door te blijven rennen.
Het leven op de boerderij is als een marathon. Lange dagen, hard werken, de uitdagingen van het runnen van een bedrijf en het verzorgen van de varkens. Soms raakt de energie op. Dat blijkt ook uit cijfers over de mentale gezondheid bij boeren. Maar net zoals mijn zusje haar energie haalde uit biggetjes, kunt u als varkenshouder ook een energiebron vinden om door te zetten. Hoe? Bijvoorbeeld door in te zetten op sectorpromotie.
Met sectorpromotie delen we de positieve verhalen van de varkenssector met de buitenwereld. Het is een krachtige manier om het imago van de varkenshouderij te verbeteren en de waarde van uw werk zichtbaar te maken. Door actief uw verhaal te delen, transparant te zijn over uw werk en innovaties te laten zien, vergroot u de waardering voor uw vak. Deze waardering zorgt voor een boost aan positieve energie. Want wie wordt nou niet blij van positieve reacties, een fijn, open gesprek of mensen die u en uw bedrijf steunen?
Sectorpromotie is misschien geen sprint, het zorgt wel voor voldoende energie om het als varkenshouder en varkenssector vol te houden. Want als mensen ons steunen, hebben we bestaansrecht. Dat is nodig voor een toekomstbestendige sector en een toekomstbestendig bedrijf.
Bent u benieuwd hoe u aan sectorpromotie kunt doen? In mijn blogs schreef ik er al vaker over en in de Varkens-editie van januari leest u hoe u met sectorpromotie kunt beginnen. En dat hoeft niet moeilijk te zijn of veel tijd te kosten. Met het op een verjaardag vertellen over de varkenshouderij en/of met een praatje roze snoepbiggetjes uitdelen zijn al energiestootjes de goede kant op.
Quinten den Hertog
Varkensfreelancer en eigenaar van Buitengewoon Content