Beter Leven vleeswaren groeit flink
Het Beter Leven Keurmerk is in 2019 met 25 procent gegroeid en blijft daarmee veruit het grootste onafhankelijke keurmerk in Nederland. Bij vers varkensvlees is het marktaandeel al vrijwel 100 procent. Het aandeel vleeswaren met Beter Leven keurmerk groeide zo'n 20 procent.
De dierlijke producten zijn bij de onafhankelijke keurmerken het beste vertegenwoordigd. Eieren zitten in 2019 al op een marktaandeel van 82 procent. Bij vlees en vleeswaren is het aandeel gegroeid van 34,4 naar 39,6 procent.
Die groei komt voor een belangrijk deel door de stijging van varkensvleeswaren en varkensvlees dat is verwerkt in gemaksvoedsel. Rund en kip hebben vaak een eigen keurmerk, maar nog minder een onafhankelijk keurmerk. Daardoor is het marktaandeel van vlees en vleeswaren niet hoger dan de 39,6 procent.
Voorop lopen bij keurmerk
Vlees en eieren lopen bij de keurmerken flink voor op zuivel, aardappelen, groenten en fruit. 'Vlees en eieren zijn jaren geleden al gestart met het opzetten van geborgde ketens', zegt Maurits Steverink, manager van Monitor Keurmerken Retail, die de cijfers op een rij zet. 'Ze hebben daarmee een flinke voorsprong. En zeker ook op de vleesvervangers die nog nauwelijks gebruik maken van onafhankelijke keurmerken voor hun grondstoffen.'
Dat keurmerk lijkt zeker wel nodig als je het artikel in het Amerikaanse Newsweek er op naleest. Newsweek meldt dat bekende Amerikaanse vleesvervangers als Beyond Meat en Impossible Foods een groot deel van hun grondstoffen uit China importeren. Amerikaanse consumentenorganisaties zetten daar grote vraagtekens bij gezien de voedselschandalen die er in China zijn geweest.
Negatieve effecten
Of de trend naar meer onafhankelijke keurmerken in 2020 doorzet is wat lastiger in te schatten. Het kan zijn dat de negatieve effecten van de coronacrisis op de economie invloed gaan hebben op het consumentgedrag', stelt Steverink. 'Aan de andere kant is er een robuuste trend naar meer duurzaamheid, aandacht voor klimaat en zekerheid over waar het voedsel vandaan komt. De producten met een onafhankelijk keurmerk kunnen op deze punten hun meerwaarde waarmaken. Daar moet je marketing en promotie wel volop aan werken.'
IRI werkt samen met een consortium aan deze Monitor Keurmerken Retail. Dit zijn ASC, Bionext, COV, MSC, Stichting Beter Leven keurmerk en Stichting Milieukeur. In de Monitor Keurmerken Retail zijn de volgende keurmerken opgenomen: ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ voor alle supermarkten behalve Aldi en Lidl. Er is een keuze gemaakt voor deze onafhankelijk geborgde keurmerken. De weergeven cijfers zijn dus exclusief de duurzamere programma's van sectoren en/of winkelformules zoals bv. Kip van Morgen en Duurzame Zuivel keten.